Woensdag 29 Juni 2005 at 10:03 pm
Ik vind het niet kunnen dat de
politiek uitmaakt wat wij moeten gaan kijken. Ik ben juist heel blij
met de NPS omdat die mij programma's brengt die ik nergens anders zie.
Over Nederland. Over onderwerpen die je nergens anders terugvind en
ziet. Niet te koop elders en ook niet direct voor iedereen geschikt
of gewenst.
Ik geloof Medy niet als ze zegt dat andere
omroepen deze programma's zullen overnemen. Want ze haalt ook budget
weg bij die omroepen. Bovendien hebben de meeste omroepen voor mij al
jarenlang bewezen alleen maar bagger te kunnen maken.
Van mij mogen andere omroepen opgeheven worden. Voor mij is het goed
genoeg om alleen nog maar kwaliteit- en cultuurprogramma's te vertonen.
Dat is ook een manier om de publieke omroep goedkoper te maken. Als dat
al het doel zou zijn.
De programma's die ik zeker ga missen, zijn: Het Klokhuis, TV3, Zembla, Nova.
Als
ik op de website van de NPS naar de programma's kijk, vind ik ook nog
Het uur van de wolf, Kook van jou, Raymann is laat, The Comedy factory.
Ik wil al deze programma's NIET kwijt!!!
Als jij ook wil dat de NPS blijft, steun dan de actie en zet een virtuele handtekening!
Zondag 26 Juni 2005 at 3:47 pm
Vrijdag was de een-na-laatste Pepijn
cabaretdag. Voor mij was het de derde en laatste dag. Na een erg
enerverende dag, nog even genieten van de mooie cabaret die Pepijn
iedere keer weet te kiezen.
De presentator van de avond, Jelle Kuiper,
weet de zaal snel tot aandacht te brengen. Dat blijkt iedere keer
tussen de cabaretiers door. Uiteraard zijn t (standaard) truukjes. Dat
geeft helemaal niets, want het werkt.
Ook iedereen even betrekken, wat nieuwsgierige vragen stellen. Dat maakt het net meer een huiskamer.
Als eerste cabaretier mag Patrick Spekman op. Hem had ik eerder zien presenteren, maar nog geen programma van gezien. Heerlijk druk is ie.
Hij doet kleine stukjes toneel, vertelt over vakantie en laat op een knappe manier een aantal mensen de revue passeren.
Grappig detail is dat ie nèt even afgeleid wordt door het publiek. Maar
herpakt zich en, na een slok bier, vertelt vervolgens naadloos zijn
verhaal verder. Mooi werk!
Bij de man aan de bar was ook zijn mimiek heel fijn. Ik hoorde (en zag
t zelf ook) reacties uit de zaal: Zijn ogen, kijk zijn ogen! Heel
trefffend die man aan de bar neergezet.
De tweede cabaretier van de avond is Jeroen Pater. De vorige keer op dag één
al een keer van mogen genieten. Na de voorstelling praatte ik even met
hem en hij vroeg op te letten hoe het de volgende keer zou gaan. Nu bij
deze dus:
Jeroen, het ging fantastisch! De snelheid zat er goed in. Het publiek
van deze avond werkte prima mee. Het verhaal van het uitmaken van de
relatie, al die vrouwen kreunden "ja, ja, zo gaat het". Prachtig! Met
tranen in hun ogen het verhaal aanhorend. Onduidelijk voor mij was of
dit van de emotie of van lachen was. Mooi was het wel.
Vervolgens weer de twist in het verhaal. Het publiek is ademloos.
Twijfelend, moet er wat gebeuren of hoort dit zo? Iedereen zit op het
puntje van zijn/haar stoel. Dan gaat Jeroen verder. De interactie met
het publiek is erg leuk. Hij verteld een verhaal, het publiek denkt een
deel te kennen en 'boem' zet ie je toch even op je plaats. Briljant
moment.
Dus Jeroen, dit gaat echt een goed verhaal worden. Nee, het ís een goed verhaal. Ik kom graag weer kijken.
Als derde en laatste cabaretier komt Michiel Peereboom
op. In een fijn colbert en een mooi t-shirt. Daar komt ook het eerste
commentaar op. Mooie tieten denkt Michiel te horen, neeeheee, moooi
teee-shirt. Oh okee.
Affijn, de toon is gezet. Er lijkt geen vaste lijn in dit programma.
Michiel is zoekende. Hij laat briljante kleine stukjes cabaret zien.
Wordt vervolgens weer gigantisch afgeleid door de zaal. Staat een
moment zelfs even met de handen in het haar (nee, die foto zal ik niet
plaatsen) en weet met een paar mooie liedjes toch een tevreden bezoeker
achter te laten.
Ik wil Michiel wel eens zien
als ie een programma speelt. Met cabaretdagen is het toch lastig wat je
wil laten zien. Nieuw werk uitproberen of bestaand materiaal spelen.
Michiel was nu op de improvisatietoer. Had daar prima zijn aandacht
bij. De hele familie op de derde rij werd betrokken. De details goed
onthouden. Alleen wat ermee te doen was lastig. Echt goed bruikbaar was
de informatie niet.
Toch zag ik hier iemand die het vak beheerst. Techniek, kennis en kunde
zitten denk ik wel goed. Nu nog een mooi programma dat ik kan gaan zien.
De cabaretdagen zijn weer afgesloten. Ik heb genoten dit jaar. In
zo'n korte tijd zo veel leuke dingen zien. Volgend jaar wil ik wel weer.
Maandag 20 Juni 2005 at 11:42 pm
Dit was het weekend op een verjaardag te vieren. Dit jaar ook geweldig weer. Wárrûm...
Dus dan kies je voor een barbecue om je warme hapjes vanaf te
serveren.
Een barbecue
aansteken in de schemer van de avond gaat nog. Je gooit gewoon een hoop
houtskool in de schaal, drapeert er wat aanmaakblokjes in en rookt
vervolgens je eigen huis uit.
Maar daarna, op een heerlijk warm vuurtje de spareribs gemaakt. Wel
even bijlichten met de maglite. Donker is leuk, maar lastig barbecueen.
Toen de biefstukspiezen. Dit is trouwens nog een goede tip: Haal
gemarineerde steak, snij in blokjes en doe deze om en om op satestokken
met champignons. Smullen!
Als laatste hadden we kipsate. Kant en klaar gekocht. Die gingen erg
hard, qua zwart worden. De satesaus maskeerde dat gelukkig een beetje.
Zaterdag 18 Juni 2005 at 4:49 pm
Vrijdag 17 juni was voor Theater Pepijn de vierde dag van de Pepijn cabaretdagen. Voor ons de tweede dag.
De introductie van de avond werd gedaan door Patrick Spekman.
Hij kon zonder trein nog op tijd bij Pepijn zijn om de presentatie te
doen, waarvoor dank. Had ff gewaarschuwd, dan had je mee terug kunnen
rijden. Misschien volgende week?
Als eerste mocht 3 x daags starten. Ik had ze nog nooit gezien, maar
dat is mij niet vreemd. Je ziet eens wat nieuws. Ze begonnen gelijk met
een liedje. Zij op de gitaar, maar met flink veel distortion en het
aanslaan van één snaar kom je niet ver.
De teksten waren erg leuk, maar werden moeilijk gebracht. Ze zullen
best geoefend hebben, maar op mij kwam het toch niet soepel genoeg
over.
Drie maal daags was als een medicijn. Een drankje waarbij
je nog drie keer moet naslikken vanwege de smaak. Iets dat je niet
snel nog een keer hoeft...
Daarna kwam Ted Griffioen.
Er staat een gitaar op het podium, snoertje eroverheen gelegd. Ted komt
op en begint over blues, maar niet met de gitaar. Met zijn innemende
brede lach en guitige ogen heeft ie het publiek al snel ingepakt.
Hij kijkt de zaal in, zoekt op de eerste rij een mooie vrouw en verteld
haar zijn dromen... Prachtig verhaal, maar de vrouw wil niet. Daar moet
ie dan de blues van zingen, prachtig gevonden! Verhalen over zijn
vriendin, gedichten en grappen, allemaal schijnbaar uit de mouw
geschud. Verteld met een vaart en gemak waar menig cabaretier jaloers
op mag zijn. Ted wil ik nog wel een keer zien. Vooral hoe hij reageert
op een grotere of moeilijke zaal.
Even pauze en tijd voor een biertje. Dat liet Patrick Spekman ook
even zien na een roep uit de zaal dat hij ´m ook lekker had zitten.
Gelijk een slissend en aangeschoten accentje. Altijd fijn om ook een
stukje acteertechniek in praktijk te zien.
Vervolgens Pieter Jouke, die had ik al eerder
gezien. Zijn verhaal vond ik toen prachtig. Nu hoorde ik dezelfde
dingen, in een andere volgorde maar hetzelfde tempo. Pieter Jouke houdt
ook van een stukje improvisatie met de zaal. Soms werkt dat en soms
niet. Maar door zijn maniertjes van "pff, doet me niets" of "hè, werkt
dat niet?" wordt het nèt weer leuk.
Nu ik Pieter Jouke een tweede keer zie, valt wel op dat ie een betere
lijn in zijn show kan gebruiken. Vorige keer hoorde ik een aantal
grappen achter elkaar die prima pasten. Die miste ik nu eigenlijk.
Van die grappen met een onderwerp dat na elkaar weer terug kan komen.
Onderwerp een, verhaaltje grapje, onderwerp twee, grapje gedichtje en
weer een grap van onderwerp een.
Maar goed, ik kan het al helemaal niet zo goed als Pieter Jouke. Het was fijn om hem weer aan het werk te zien.
Zaterdag 11 Juni 2005 at 11:52 am
Het is weer zover. Het is juni en er zijn de Pepijn Cabaretdagen. Editie 2005, dag drie.
Voor mij was het de eerste dag van de Cabaretdagen. Terwijl Theo van den Oever
netjes vertelde dat het de derde dag was en de eerste cabaretiers
aankondigde. Theo verteld dat netjes rustig, zonder microfoon en
krijgt heel snel de zaal stil en rustig.
Dan begint de voorstelling van Brukx & Kempen.
Nadat ze de trap afkomen stormen, zoeken ze op een originele manier een
eerste slachtoffer uit de zaal. Dit is erg leuk gevonden.
Ze gebruiken stukjes van superbekende liedjes om hun voorstelling
Sjoelen een rode draad te geven. Daarmee trek je nét ook het publiek
mee. Er is gelijk herkenning en zin om mee te doen. Gelukkig, of
misschien helaas blijft het dan bij twee of drie regels en doen ze weer
een eigen liedje.
Zo
komen ze dan ook op de omgekeerde improvisatie. Waarbij de bezoeker dus
leuk en snedig mag zijn. Dat valt nog niet mee, al zijn er die hun best
doen. Uiteindelijk is het dat eerste slachtoffer die ze stil krijgt. "Wanneer zijn
jullie klaar?". Daar hebben de heren zo snel geen antwoord. Zij wordt
als beste kandidaat "bedankt" wordt met een liedje.
Theo van den Oever komt weer vertellen over de volgende cabaretier. En
passant ruimt hij ook leuk even het podium leeg. Grappig.
Nathalie Baartman
komt op in een soepjurk uit vervlogen tijden. Ze vraagt zich af of ze
niet hip is. Met een prachtig accent legt ze uit hoe zij in de wereld
staat. Hoe zij ervaart dat 'men' naar haar kijkt.
Met een beetje bewegingstechniek en mimiek wordt die uitleg
ondersteund. Dat vind ik altijd fijn om te zien. Dat je ook zonder
woorden iets duidelijk maakt.
Met woorden en zonder beeld weet ze een klein intermezzo te maken om
zich om te kleden. Vol verbazing zit ik ineens naar een hele andere
Nathalie Baartman te kijken. Zelfde accent, de visie op de wereld door
getrokken, maar anders gekleed. Dit geeft een leuk effect. Uiteraard
spelen de gymnastische bewegingen daarbij ook een rol.
Waarbij de laatste metamorfose mij weer in verbaasd doet kijken waar ze t allemaal vandaan haalt.
Na de pauze kondigt Theo van achter het gordijn Theo van den Oever
aan. Een paar fijne liedjes op de gitaar. Nu valt t mij zeker op,
nu hij met microfoon spreekt. Theo heeft een prachtige radiostem. Die
dwingt je gelijk tot aandachtig luisteren. Zijn cabaret is ook van de
klassieke tak. Daar wil ik nog wel een avond naar gaan kijken.
Als laatste wordt Jeroen Pater aangekondigd. Hem zag ik al eerder
wat grappen maken. Nu zag ik dat die grappen onderdeel zijn van een
programma. Misschien wel een avondvullende show, dat zie je niet zo
goed op de cabaretdagen.
Er vallen een aantal dingen op. Hij begint wat onrustig, zegt dat zelf
ook en blijft ongeloofelijk veel water drinken. Dat blijkt en blijft de
rode draad door zijn show.
Ondertussen deelt hij levenservaring met het publiek. Hoe hij in de
trein zit, het wordt uitgemaakt met een meisje. Tot ie met een twist en
tot grote schrik van de zaal zijn programma op zijn kop zet.
Het is stil in de zaal. Je kijkt ademloos toe. Waar moet dat heen...
Je wil reageren en een enkeling doet dat ook. En weer wordt je op t
verkeerde been gezet.
Erg leuk gevonden.
Over twee weken zien we Jeroen weer. Aan een programma schijnt
blijvend geschaafd en gesleuteld te worden tot het loopt als een
soepel geoliede machine. Tot je als zaal niet meer kán van het
lachen. Ik denk dat het met Jeroen die kant wel opgaat.
Oja, *trots*. Let bij het programma van de cabaretdagen even op de bovenste foto. Ziet u het verschil? 
Donderdag 09 Juni 2005 at 01:50 am
Normaal vind ik google wel grappig. Ze tonen een plaatje als er 'lokaal' iets speciaals is. Daar heb ik al eer-der over geschreven.
Maar nu:
???? WTF is Frank Lloyd Wright? Dit linkje is het eerste zoekresultaat. Maar mij zegt t ff niets.
Kijk ook naar de tijd dat ik t artikel opsla. Het is laat. Daar zal t
wel aan liggen. Als jij het weet... Reageer dan alsjeblieft. Dan snap
ik t ook, ooit...
Zondag 05 Juni 2005 at 4:58 pm
Zaterdag 4 juni. Volgend jaar lach je d'r om. Een voorstelling van Martine Sandifort en Alex Klaassen in theater Dilligentia in Den Haag.
Zoals altijd ga ik onvoorbereid naar de show. Hoewel, dit keer heb ik
stiekum gelezen wat het theater voor wervende tekst heeft verzonnen.
Iets over reprise, winnen van de camaretten in 2000, afgestudeerd aan
de Academie voor Kleinkunst te Amsterdam en ze deden iets voor kopspijkers. Tja, daar kon ik niet veel mee.
De
show begint, met een intro, de filmstem die de show aankondigt meld
even fijn dat er nog 13 mobiele telefoons aanstaan en dat je uit je bek
stinkt. Dan komen Alex en Martine op, als een echt showballet, met
strohoed en stok. Ademloos kijkt het publiek toe.
De eerste typetjes worden uitgebeeld. Aangezien dit voor mij allemaal
nieuw was, wachtte ik af, maar rechts achterin de zaal was een hele
grote groep die het optreden nú al hilarisch vond.
De
kleine sketches van menselijk leed, de typetjes, de liedjes was
allemaal prachtig! Zeker toen het voor mij op zijn plek viel toen Alex
met zonnebril en Martine met gewone bril opkwam. Ze gingen gedichten
voorlezen. Briljant! Als u ze ooit heeft gezien, weet u gelijk waar ik
het over heb. De mannen worden zooo herkenbaar neergezet.
De rest van de show was alleen maar leuker. De rest van de zaal ging
meedoen met de groep rechts achterin. Sommigen konden niet meer stoppen
met lachen. Géwèldige show!
De staande ovatie was volkomen terecht. Mijn handen doen er nóg zeer
van. De technicus zette vast het eindmuziekje in, maar ook dat hielp
niet. We bleven klappen. Als u geen kaarten heeft gekocht dan
bent u te laat.
Gelukkig
schijnt dit voor een dvdopname te zijn en voor een tvregistratie. Nou,
zorg maar dat je die dvd koopt of de televisieuitzending ziet. Wel
jammer dat Martine en Alex dit niet meer zullen doen.
Woensdag 01 Juni 2005 at 12:59 am
Vandaag, dinsdag 31 mei, zag ik de leuke show van Kees Torn.
Deze
show heet "Doe mee en win". Hij mocht van zijn impressariaat niet
meer schrijven / spreken over zijn favoriete onderwerpen: "Whiskey en
sigaren". Zijn keesmanager vond dat niet goed. Waarbij hij al stuntelend van boekingskantoor naar impressariaat op keesmanager komt.
Eerder had ik al delen van zijn nieuwe werk gezien bij de opening van Theater Camuz
in Voorburg. Toen viel me zijn heerlijke taalvirtuositeit al op. Nu was
dat uitgewerkt tot een vol programma. Dat ik samen met een berg andere
zoetermeerders in het stadstheater kon aanschouwen. Waarbij nu niets te merken was van die schuchtere zoetermeerder die
niet mee doet.
Kees Torn vertelt dat hij zijn programma heeft
geschreven voor de "bagger". Om de massa te bereiken. Normaal is dat in
Zoetermeer dus waar men voor komt, waar men op kan reageren.
Maar Kees' zijn programma is juist meer dan voor de massa. Toch is dat nu geen probleem, iedereen doet
mee en lijkt het zelfs allemaal te begrijpen. Kees Torn is zelf de
schuchtere cabaretier, die niet goed lijkt te weten hoe hij een show
groot moet presenteren.
In alle recensies die ik las wordt geschreven, geroemd, over zijn
manier van cabaret. Presentatie van taal, in gesproken of gezongen
woord. Waarbij vergelijkingen gemaakt worden naar Drs. P. en hij zelf
de vergelijking vertelt die men maakt met Douwes Dekker. Ik vind
dat wel kloppen. Ik hou wel van de droge humor, de "snelle" taalgrappen
en de moeilijke zinsconstructies.
Zijn schuchterheid en "gespeelde" onzekerheid werken aanstekelijk.
Ogenschijnlijk met groot gemak, dan soms nadenkend en zoekend, brengt
hij zijn taal, doceert hij je de taaltechniek en laat je lachen met
prachtige woordgrappen. De zaal gaat los.
Vlak voor de pauze brengt ie je in spanning. Door een liedje waarbij
het nederlandse woord uitgelegd in het engels, nederlands klinkend
rijmt en zo de zin afmaakt. Na de pauze komt ie daar mooi niet (gelijk)
op terug.
Maar dan toch, mag je als zaal nog meedoen. En ja! Zoetermeer leeft, er
wordt een keer echt meegedaan. Waarbij voor mij blijkt, dat als je t
rijmwoord vind, roept, een momentje stil bent en dan pas begint te
lachen... Omdat het zo knap is wat Kees gevonden heeft, dat t ook ff
duurt voordat het gezegde bij je doordringt. Ik word er stil van en
merk dat men in de zaal op dezelfde manier die woorden zoekt en vindt.
Ik heb een geweldige avond gehad. Twee uur Kees Torn was mij nog te
kort. Zeker ook om het allemaal te begrijpen en mee te krijgen.
Ik wil nóg een keer.
Ah, dit was trouwens van een verjaardagskado van afgelopen jaar van 100% aan Freakje en mij. Die theaterbonnen zijn goed besteed, Peter. Waarvoor nog dank.